Vinterkonservering av båtmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterkonservering av båtmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterkonservering av båtmotor

Nu är det dags för den hemska tiden med båtupptagning, snö, is å annan livförstörande skit.

Frågorna är då hur man går till väga med konserveringen?

Har kört ca 30 timmar sen senaste servicen, bör man ändå byta motorolja? Filter? Växelhusolja?
    Kommer iaf hälla i nån stabilisator i bränslet å skruva ur tändstiften och spraya konservering men är lite osäker på det övriga som ju "nyss" är bytt.

Är en 50Hk mercury 4-taktare EFI från 2015 som gått lite över 200 timmar om det nu har nån betydelse. Vet att det brukar vara skilda meningar i detta ämne, men vill ju inte lägga massa pengar i onödan samtidigt som man vill ha en väl fungerande motor många år framöver.

Ska tilläggas att den kommer förvaras utomhus under presenning mellan november och april om inte vädergudarna är otroligt vänliga å ger oss en extremt tidig vår.

Jag byter alltid olja och filter innan jag ställer in båten inför vintern. När man kör med motorn blir det alltid skräp och sot i oljan som kan fräta vid längre stillestånd av motorn. Och oljan i växelhuset är alltid bra att ha bytt innan det fryser ifall nån packning har läckt så det kommit vatten i oljan. Då kan hela växelhuset spricka om man har otur. Jag anser att detta är viktigare att göra hellre än att köra in olja i loppet vid stiften. Motorn är ju redan oljesmörjd iom att det är en 4takt. Det brukar vara viktigare på en 2 takt iom att vevhuset är helt tomt på dom är det lätt att det blir kondens i dom.

Kommentera

Motor- och drevoljan kostar inte skjortan att byta, och det är alltid bättre att ha en färsk olja i motorn om den ska stå obrukad en längre tid. Det är också smart att byta drevoljan på hösten då man ser om det möjligtvis har läckt in vatten som kan spräcka drevet när det fryser. Använd sökfunktionen så hittar du säkert fler tips om vinterkonservering.

Kommentera

Ursprungligen postat av Moberg83 Visa inlägg
        Jag byter alltid olja och filter innan jag ställer in båten inför vintern. När man kör med motorn blir det alltid skräp och sot i oljan som kan fräta vid längre stillestånd av motorn. Och oljan i växelhuset är alltid bra att ha bytt innan det fryser ifall nån packning har läckt så det kommit vatten i oljan. Då kan hela växelhuset spricka om man har otur. Jag anser att detta är viktigare att göra hellre än att köra in olja i loppet vid stiften. Motorn är ju redan oljesmörjd iom att det är en 4takt. Det brukar vara viktigare på en 2 takt iom att vevhuset är helt tomt på dom är det lätt att det blir kondens i dom.
        Det är inte fel att smörja cylinderloppen på en 4T heller då det kan bildas kondens även i dem när temperaturen och luftfuktigheten svänger fram och tillbaka. Det skulle ju vara synd om kolvringarna rostade fast med otät cylinder och avbrutna kolvringar som följd i värsta fall. Själv brukar jag dessutom rycka i snöret ibland så att kolvarna inte sitter på samma ställe hela vintern.

Kommentera

Japp det är inte fel med både hängslen och livrem Men första prio enligt mig iaf är byta alla oljor och filter. Och det är bra att skruva bort propellern och kolla så inte det snurrat in nån fiskelina i där som kan förstöra packboxen. Detta är vad jag gör iaf.

Kommentera

Ok jag lyssnar å lär, inga genvägar, allt bytes.

Kommentera

själv byter jag inte all växelhusolja varje år ut tömmer ut lite så jag ser att det inte är vatten i den över vintern och fyller upp så det blir fullt. Sen gör jag samma sak på våren för jag blir nojig att oljan ska läkt ut under vintern har tyvärr åkt på det problemet och observerade inte att det var olja på grusplan precis där motorn hängt pga av det regnade och var blöt när jag sjösatte. Fullständigt bytte blir det ca var 3e år.

Kommentera

Jag tänkte med vinterserva min motor, en 60 yamaha f -09, själv för första gången i år. Jag frågade på en bildelsfirma vilken olja de rekommenderade, blev lite förvånad när han tog fram en semisyntetisk olja.. vad brukar ni använda?

Kommentera

Japp. Köpte faktiskt oljan till min f115 på en Yamaha service verkstad. Och det är en yamalube semisyntet 10-40 olja. Frågade om man skulle köpa helsyntet men dom brukade inte använda det. Det kanske beror på hur mycket man kör?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  22 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv